Jumat, 05 Oktober 2012

Dari Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah SAW bersabda,

Dari Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah SAW bersabda,

"Sesungguhnya Allah SWT berkata pada hari kiamat, 'Wahai anak Adam, Aku sakit tetapi tidak kamu jenguk. Anak Adam tersebut bertanya, 'Bagaimana aku menjenguk-Mu, Engkau adalah Tu...
han semesta alam.' Allah berkata, 'Tidakkah kamu tahu bahawa ada hambaku yang sakit lalu kamu tidak menjenguknya? Tidakkah kamu tahu seandainya kamu menjenguknya, kamu akan menemui (pahala)-Ku disisinya.

'Wahai anak Adam, Aku meminta makan kepadamu tetapi kamu tidak memberi-Ku makan.' Anak Adam bertanya, 'Bagaimana aku memberi-Mu makan? Sedang Engkau adalah Tuhan semesta alam.' Allah berkata, 'Apakah kamu tidak tahu ada hamba-Ku yang meminta makan kepadamu lalu kamu tidak memberinya makan? Apakah kamu tidak tahu seandainya kamu memberinya makan, kamu akan menemui (pahala) memberi makan di sisi-Ku.

'Wahai anak Adam, Aku meminta minum kepadamu tetapi tidak kamu beri minum.' Anak Adam bertanya, 'Bagaimana aku memberi-Mu minum? Sedang Engkau adalah Tuhan semesta alam.' Allah berkata, 'Ada hamba-ku yang meminta minum kepadamu tetapi tidak kamu beri minum. Apakah kamu tidak tahu, seandainya kamu memberinya minum kamu akan menemui (pahala) memberi minum disisi-Ku.'"
(HR. Muslim)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

My Blog List

Blogger news

Blogger templates

Blogger templates